Voor al uw brandhout, vellen van bomen & bosbouw.

ALGEMENE VOORWAARDEN Artikel 1 : ALGEMEEN 1.1 Huidige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, aanbiedingen of offerten welke tot stand zijn gekomen tussen Verdonck, Dries, met maatschappelijke zetel te 9820 Merelbeke, aan de Veldstraat 25 (hierna de Aannemer) en de klant (hierna de Opdrachtgever), behoudens uitdrukkelijke schriftelijke afwijking. 1.2 De algemene voorwaarden van de Opdrachtgever worden lastens de Aannemer nooit in aanmerking genomen. Deze zijn aldus volledig als nietig te beschouwen t.a.v. de Aannemer. 1.3 Het feit dat de Opdrachtgever de algemene voorwaarden niet in zijn moedertaal ontvangt, ontlast hem niet van de toepassing ervan. Artikel 2 : OFFERTES 2.1 Alle offertes zijn slechts geldig gedurende de daarin vermelde periode, of wanneer geen periode werd aangeduid, gedurende 30 dagen na het versturen ervan, op voorwaarde dat deze niet wordt ingetrokken door de Aannemer. Een offerte is steeds vrijblijvend en verbindt de Aannemer niet. 2.2 De ondertekening van een offerte door de Opdrachtgever geldt als definitieve aanvaarding van deze offerte, evenals huidige algemene voorwaarden. 2.3 De eenheid vermeld op de offerte betreft, behoudens anders overeengekomen, het aantal werkuren nodig om de omschreven opdracht uit te voeren. De hoeveelheid eenheden is een inschatting op basis van de beschikbare informatie op het moment van het opmaken van de offerte. Indien er na het aanvaarden van de offerte door de Opdrachtgever bijkomende opdrachten of aanpassingen aan de manier van uitvoering of uitbreiding en wijziging van de opdracht worden gesteld of, indien later zou blijken dat de Aannemer niet over alle informatie beschikte om een correcte inschatting te kunnen maken van het benodigde aantal eenheden, kan de Aannemer de extra eenheden, nodig om de betreffende taak naar behoren uit te kunnen voeren, aanrekenen aan het tarief dat wordt vermeld bij de desbetreffende opdracht.

Artikel 3 : UITVOERING VAN DE WERKEN 3.1 De Aannemer voert elke opdracht naar best vermogen uit, te goeder trouw en volgens de regels van de kunst. 3.2 De Opdrachtgever maakt vóór aanvang van de werken een gedetailleerd plan over waarop alle noodzakelijke informatie, zoals aanwezige (nuts-)leidingen, putten of andere onderliggende elementen, duidelijk wordt aangegeven. Wanneer de Opdrachtgever zou nalaten voormelde plannen over te maken of wanneer deze plannen bepaalde onderliggende elementen niet, niet duidelijk of niet correct zouden aangeven, kan de Aannemer in geen geval door de Opdrachtgever worden aangesproken voor enige schade aan voormelde onderliggende elementen die uit de uitvoering van de werken zou voortvloeien. De Opdrachtgever zal de Aannemer in dergelijk geval eveneens vrijwaren voor enige vordering van derden betreffende schade aan voormelde onderliggende elementen die het gevolg is van de uitvoering van de werken. De Opdrachtgever draagt aldus alle verantwoordelijkheid betreffende schade aan voormelde onderliggende elementen wanneer hij nalaat een duidelijk en correct plan aan de Aannemer over te maken. 3.3 De Aannemer behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de werken op te schorten zolang voormelde plannen niet zijn overgemaakt. 3.4 De Opdrachtgever draagt alle kosten en verantwoordelijkheid om bij aanvang van de werken in het bezit te zijn van alle nodige (bouw-, sloop-, …)vergunningen die toepasselijk zijn voor de overeengekomen werken. De Aannemer kan nooit aansprakelijk worden gesteld bij ontstentenis van een vergunning. 3.5 De Opdrachtgever voorziet en financiert volledig eigenhandig de nodige signalisatie en maatregelen ter bescherming van de werf en omgeving. 3.6 De uitvoerings- en leveringstermijnen zijn indicatief en kunnen de Aannemer nooit binden. Een overschrijding van deze uitvoerings- of leveringstermijnen zal dan ook in geen geval aanleiding kunnen geven tot annulatie van een opdracht noch tot enige schadevergoeding. 3.7 De Aannemer behoudt zich het recht voor om bepaalde werken door derden te laten uitvoeren.

Artikel 4 : KOSTEN EN LEVERINGEN 4.1 Alle kosten (waaronder ook verplaatsingskosten) en leveringen van goederen en materialen die in uitvoering van een opdracht worden gedaan, voor zover deze niet in de offerte zijn opgenomen, zijn ten laste van de Opdrachtgever. 4.2 Het risico betreffende de staat van de goederen en materialen gaat over bij levering bij de Opdrachtgever. De niet-conformiteit of zichtbare gebreken moeten gemeld worden uiterlijk bij levering en dit op straffe van verval. Klachten met betrekking tot de kwaliteit moeten geschieden binnen de 8 dagen na levering, bij aangetekend schrijven, op straffe van verval wegens laattijdigheid. Na verloop van deze termijn worden de goederen en materialen geacht definitief aanvaard te zijn, en volledig conform de bestelde goederen. 4.3 Bestelde goederen of materialen kunnen door de Opdrachtgever nooit geweigerd worden. 4.4 Geleverde goederen of materialen blijven eigendom van de Aannemer zolang het volledig verschuldigde bedrag niet vereffend is. Bij niet-betaling heeft de Aannemer het recht de goederen en materialen terug te nemen op kosten van de Opdrachtgever.

Artikel 5 : BETALING 5.1 Alle facturen zijn contant betaalbaar op de vervaldag op de zetel van de Aannemer of op een door de Aannemer aangegeven bankrekeningnummer, zonder korting. Zo de facturen geen vervaldag vermelden, dient te worden betaald binnen 8 dagen na factuurdatum. 5.2 Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van het verschuldigde bedrag op de vervaldag worden alle openstaande, zelfs niet vervallen facturen, meteen opeisbaar. Niet of laattijdig betaalde facturen brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling interesten op gelijk aan 12%, alsmede, evenzeer van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een forfaitaire schadevergoeding van 15% op het factuurbedrag. 5.3 In geval van niet tijdige betaling van de facturen behoudt de Aannemer zich het recht voor om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot betaling van alle nog openstaande schulden, ingaande 8 dagen na het verzenden van een aangetekend schrijven door de Aannemer. Alle hieruit voortvloeiende kosten of geleden schade zijn ten laste van de Opdrachtgever. 5.4 In geval de Aannemer gehouden zou zijn tot (terug)betaling van eender welke som aan de Opdrachtgever, verbindt de Aannemer er zich toe dit binnen de vervaltermijn te doen, bij gebreke waaraan lastens de Aannemer dezelfde interestvoet en schadebedingen van toepassing zullen zijn.

Artikel 6 : KLACHTEN 6.1 Op straffe van nietigheid dient elke klacht per aangetekende brief te worden meegedeeld binnen de acht werkdagen vanaf de leveringsdatum van de dienst. Elke factuur die niet binnen de acht werkdagen wordt geprotesteerd, wordt geacht te zijn aanvaard. Een klacht schorst de betalingstermijn niet. 6.2 Facturen, dan wel onderdelen van facturen, die betrekking hebben op de effectief door de Aannemer voorgeschoten kosten aan derden, kunnen niet worden geprotesteerd, zo de Aannemer kan aantonen dat hij deze kosten daadwerkelijk heeft gemaakt. 6.3 Klachten of betwistingen over de niet-conformiteit van het eindproduct, die binnen de hierboven bepaalde termijn worden geformuleerd, dienen grondig te worden gemotiveerd met referentiewerken of getuigenissen van deskundigen. Het ongemotiveerd weigeren van een eindproduct vormt geen reden tot niet-betaling van de facturen. In geval van een geldige klacht verbindt de Aannemer zich ertoe het eindproduct zodanig aan te passen dat de grond voor de klacht verdwijnt of, indien de Aannemer het niet eens is met de klacht, tot een onafhankelijke expert bevestigt dat het eindproduct geen aanleiding kan geven tot klachten. In ieder geval kan de Aannemer niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele kosten die de Opdrachtgever heeft gemaakt om het eindproduct aan te passen voordat de Aannemer de klacht heeft ontvangen, noch voor eventuele kosten die de Opdrachtgever zonder voorafgaande goedkeuring van de Aannemer heeft gemaakt nadat de klacht werd ontvangen.

Artikel 7 : ONTBINDING

7.1 De Aannemer is gerechtigd, zonder enige beëindigingsvergoeding verschuldigd te zijn, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden of op te schorten, mits schriftelijke kennisgeving (i) indien de Opdrachtgever in gebreke blijft enige in het kader van de overeenkomst verschuldigde som tijdig te betalen; (ii) indien de Opdrachtgever een van zijn verplichtingen in het kader van deze overeenkomst niet nakomt en nalaat hieraan te verhelpen binnen een periode van 15 kalenderdagen vanaf ontvangst van een ingebrekestelling vanwege de Aannemer; (iii) indien uitdrukkelijk voorzien in deze overeenkomst; (iv) ingeval van een wijziging van controle van de Opdrachtgever, zoals bepaald in artikel 5 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen; (v) indien de Opdrachtgever zijn schulden niet kan betalen wanneer deze verschuldigd zijn, een verzoek tot faillissement wordt ingediend, indien de Opdrachtgever failliet wordt verklaard, indien een voorlopig bewindvoerder of gelijkaardige functionaris wordt aangesteld voor het geheel of een deel van haar activa, indien de Opdrachtgever alle of een wezenlijk deel van haar activa verkoopt of indien uitvoerend beslag wordt gelegd op een deel van haar activa. 7.2 In geval van ontbinding van de overeenkomst door de Aannemer op basis van een van de voormelde gronden, zal de Opdrachtgever, bovenop de vergoeding voor de geleverde diensten, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan 15% van de totale prijs zonder dat de Aannemer afstand doet van haar recht om meer schadevergoeding te eisen indien zij meer schade kan bewijzen. Onder totale prijs dient te worden begrepen: de prijs (incl. BTW) voor de diensten die het voorwerp uitmaken van de overeenkomst. 7.3 De ontbinding van de overeenkomst ontslaat de Aannemer van haar verplichting om nog verdere diensten te leveren in het kader van de overeenkomst. Alle nog verschuldigde bedragen worden onmiddellijk opeisbaar en betaalbaar bij ontbinding van de overeenkomst. 7.4 Onder dezelfde voorwaarden als hierboven bepaald, is de Opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst tussen partijen eenzijdig te beëindigen lastens de Aannemer, waarbij de Opdrachtgever gerechtigd is op een schadevergoeding conform het gemeen recht, die echter nooit hoger kan zijn dan de reeds betaalde sommen.

Artikel 8 : GARANTIE

8.1 De Aannemer verbindt zich tot een inspanningsverbintenis in de uitvoering van de overeengekomen werken zonder enig resultaat of enige prestatie te garanderen. De Aannemer zal in het kader van een inspanningsverbintenis redelijke maatregelen treffen doch kan niet aansprakelijk worden gesteld indien het door de Opdrachtgever gewenste of vooropgestelde resultaat niet kan worden bereikt. 8.2 In de mate toegelaten door het toepasselijke recht wordt de aansprakelijkheid van de Aannemer in het kader van de te sluiten overeenkomsten uitgesloten. De Aannemer kan in het bijzonder niet aansprakelijk worden gesteld voor enige directe, indirecte of incidentele schade, economische schade of gevolgschade, hierin begrepen verlies van inkomsten, gederfde winst, verlies van kansen of contracten, verlies van goodwill of gegevens, en verlies van programma’s en/of data. 8.3 De Aannemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen in de uitvoering van de overeenkomst als gevolg van overmacht.

Artikel 9 : EIGENDOMSRECHT

9.1 De Aannemer is eigenaar en behoudt alle eigendomsrechten, waaronder alle intellectuele en industriële eigendomsrechten, in (i) alle voorafgaand aan de overeenkomst en onafhankelijk van deze overeenkomst door de Aannemer ontwikkelde projecten, materialen en producten, alsook (ii) in de door haar tijdens de uitvoering van de overeenkomst aangeboden en ontwikkelde diensten en producten. De Opdrachtgever vermag deze in geen geval kopiëren, openbaar maken of aan derden verstrekken zonder uitdrukkelijke toestemming van de Aannemer.

Artikel 10 : OPSPLITSBAARHEID

10.1 Indien enige bepaling of voorwaarde in de overeenkomst of algemene voorwaarden op enige wijze ongeldig, onwettig of onafdwingbaar zou zijn, dan wordt de geldigheid, wettigheid en afdwingbaarheid van de overblijvende bepalingen op geen enkele wijze aangetast.

Artikel 11 : BETWISTINGEN 11.1 Voor alle geschillen zijn alleen de Rechtbanken bevoegd waarvan de territoriale bevoegdheid bepaald wordt door de ligging van de zetel van de Aannemer, tenzij de Aannemer de rechtbank van de woonplaats/zetel van de gefactureerde of van de plaats van de uitvoering van het contract zou verkiezen. 11.2 Het Belgische recht is van toepassing.